8 redenen waarom je geen tonijn zou moeten eten

Veel mensen achten vis een gezonde keuze voor bij hun maaltijd — wat kan er nu beter zijn dan genieten van een malse zalmfilet of verse forel? Als we tonijn zeggen, denken de meeste mensen echter aan de variant in blik — en wat ze dan niet weten, is dat die variant eigenlijk juist heel ongezond kan zijn.

ooddysmile stocker/ shutterstock

Hier zijn 8 redenen waarom je wellicht de volgende keer wel twee keer nadenkt voordat je weer tonijn uit blik eet...

1. Hoog natriumgehalte

Tonijn uit blik is populair bij atleten vanwege het hoge gehalte aan proteïne, wat bevorderlijk is voor de spiergroei. Maar één blik tonijn kan tot wel 600 mg natrium bevatten, wat hoge bloeddruk en zelfs beroertes kan veroorzaken.

2. Absorptie van zware metalen

Tonijnen zijn roofdieren. Dat betekent dat ze kleinere visjes eten en daardoor veel zware metalen, zoals kwik, consumeren die zich in de voedselketen hebben verzameld. Als mensen tonijn eten, eten ze ook deze metalen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) kan zelfs het geringste beetje kwik schade toebrengen aan het verteringsstelsel, de nieren, de huid, het zenuwstelsel en het immuunsysteem. Teveel kwik kan ook het risico op een hartaanval met tot wel 70% verhogen en hersenbeschadiging veroorzaken die kan leiden tot concentratieproblemen en andere cognitieve beperkingen. Ook al is het gehalte aan kwik in vis in de meeste gevallen niet hoog genoeg om zorgen te baren, er zijn altijd uitzonderingen.

3. Afschuwelijke visserijpraktijken

JALX12TFX01-5319

Tonijnen worden in gigantische netten gevangen, wat er vaak toe leidt dat velen een pijnlijke dood sterven omdat ze samen worden geperst bij het binnenhalen van het net. De vissen die het wel levend de boot in redden, worden bewusteloos geslagen en in een vriesvak gegooid. Kleinere vissen die zich niet kunnen verzetten worden doorgaans direct in de vriezer gegooid, waar ze een langzame en pijnlijke dood sterven terwijl ze bevriezen en verstikken.

4. Massale viskwekerij

De vraag naar vis neemt wereldwijd constant toe, maar de vispopulaties nemen steeds maar af. Deze situatie heeft ertoe geleid dat er meer viskwekerijen zijn, die ook weer steeds groter worden. Op deze kwekerijen worden de tonijnen in verkrampte omstandigheden gehouden, vetgemest, geslacht en verkocht.

5. Schadelijke chemicaliën

Pixabay

's Werelds oceanen zijn momenteel erg vervuild en vol giftige chemicaliën die vissen passief consumeren. Hier vallen onder andere polychloorbifenyl (pcb) en dioxinen onder, wat kankerverwekkende stoffen zijn. Vandaag de dag vind je ze in het vetweefsel van veel verschillende soorten vis.

6. Risico op voedselvergiftiging

Vis eten kan gevaarlijk zijn. Volgens het Amerikaanse Center for Disease Control and Prevention worden 75% van alle gevallen van voedselvergiftiging wereldwijd veroorzaakt door de consumptie van zeevruchten. Hierbij is het belangrijk om in het achterhoofd te houden dat de versheid en de bereidingswijze een sleutelrol spelen bij dit risico.

7. Tonijnvisserij doodt dolfijnen

Tonijnen zijn niet de enige zeedieren die in die gigantische netten worden gevangen — dolfijnen, haaien en vele andere dieren sterven ook een pijnlijke dood vanwege de tonijnvisserij.

8. Oceaanvervuiling

Pixabay

De visserij is verantwoordelijk voor een groot aandeel van de watervervuiling in de wereld. De netten, katrollen en talloze andere instrumenten op vissersboten zijn gemaakt van plastic en metaal, wat vaak in het water eindigt. Deze vervuiling is dodelijk voor zeedieren en vooral voor zeevogels, die vaak het plastic voor voedsel aanzien en erin verstrikt raken of ervan stikken.

Zoals je wel kunt lezen, is het vangen en eten van tonijn niet zo onschuldig als je misschien denkt en tevens deel van een veel groter probleem. De gruwelijke dood die vissen sterven en de gezondheidsrisico's die er met vis eten gepaard gaan gelden ook voor talloze andere soorten vis. Veel mensen rechtvaardigen hun visconsumptie door te zeggen dat ze het voor hun gezondheid eten, vanwege de omega-3 vetzuren, maar er zijn andere manieren om die dagelijks binnen te krijgen: lijnzaad, chiazaden, koolzaadolie (of canolaolie) en walnootolie zijn allemaal rijk aan deze belangrijke voedingsstof.

Maar als je toch af en toe graag van een visje geniet, zorg dan dat het van een duurzaam bron komt. Het milieu — en je lichaam — zullen je dankbaar zijn!

Bron:

labioguiapetavebu

Reacties

Ook interessant