Zo voorkom je dat je aankomt en ziek wordt: Vijf voordelen van een goed ontbijt

Voor velen bestaat het ontbijt uit een kopje koffie (en/of sigaretten). Veel mensen hebben 's ochtends niet zoveel honger als ze net wakker zijn en sommige mensen slaan het ontbijt over om gewicht te verliezen. Maar het blijkt dat dit toch niet zo'n effectieve strategie is om gezond te blijven en af te vallen.

Pixabay

Deze vijf argumenten pleiten voor elke ochtend ontbijten en zouden zelfs de koppigste anti-ontbijtchagrijnen kunnen overtuigen om 's ochtends een hapje mee te eten.

1. Je humeur opvijzelen

Pixabay

Als je de dag begint door jezelf uithongeren, dan is je zenuwstelsel de eerste die het merkt. En hij zal er niet blij om zijn: niet eten, of slecht eten, kan een negatief effect hebben op je stemming.

Overweeg gezond voedsel zoals fruit, groente en volle granen, evenals proteïne zoals eieren of zelfs een burger bij het ontbijt. Aangezien een flinke dosis geraffineerde koolhydraten of suiker tot stemmingsschommelingen kan leiden, kun je beter de hoeveelheid sucrose en glucose die je 's ochtends vroeg je systeem in stuurt beperken. 

Dus geef je lichaam de verwennerij van substantieel eten op de vroege morgen en alles ziet er de hele dag een stuk rooskleuriger uit.

2. Verbeter je relaties

Pixabay

Samen voor een echt ontbijt aan tafel gaan is een fantastische manier om tijd door te brengen met je vrienden en familie.

Verspil niet deze kans om die banden aan te halen, vooral als het op je kinderen aankomt. Zij verdienen het om de dag te beginnen met positieve sociale interacties, om maar niet te spreken van de aandacht en interesse van hun ouders. Het zal ze later helpen om neigingen tot isolatie en depressie tegen te gaan.

As het betekent dat je een paar minuten eerder moet opstaan (en als dat weer betekent dat je de computer/telefoon de avond ervoor een paar minuten eerder uitzet), begin dan eerst eens met 1 doordeweekse dag per week te proberen!

Eenmaal per kwartaal een snel ontbijt met een vriend of gezinslid waarmee je niet vaak de kans krijgt om af te spreken, kan ook helpen bij het onderhouden van die relatie. Wellicht is het lastig om de tijd te vinden, maar contact houden met de mensen om wie je geeft kan een goede boost voor je emotionele welbevinden en fysieke gezondheid betekenen.

Veel mensen wachten tot het einde van de dag om voor het avondeten of een drankje af te spreken, maar dan ben je al moe en is er veel meer concurrentie voor je tijd. Het voelt geweldig om de dag te beginnen door bij te kletsen met een dierbare. 

3. Verbeter je concentratie en geheugen

Als je de dag met gezonde calorieën aftrapt, is dat niet alleen gezond voor je spieren, maar ook voor je hersenen. Indien je meteen hoge concentratie nodig hebt, zorg dan dat je brein de voeding heeft om dat te doen — niet alleen cafeïne. Je zult beter presteren na een goed ontbijt. 

4. Afvallen

ab

Door regelmatig middelgrote maaltijden te eten met redelijk gelijke tussenpozen kun je zorgen dat je metabolisme blijft draaien, de vetverbrandingsprocessen bevorderen en je cholesterolspiegel verlagen.

Jezelf uithongeren, daarentegen, vertraagt je metabolisme en verhoogt de kans dat je aankomt. Het brengt je bloedsuikerspiegel ook uit balans, wat het risico kan verhogen op een ernstige ziekte zoals diabetes. 

5. Verbeter je fysieke uithoudingsvermogen

Pixabay

Door te ontbijten met een combinatie van vitaminerijke volle granen, fruit en proteïne biedt je je lichaam een duurzame bron van energie. Dat zorgt er niet alleen voor dat je je goed gevoed voelt, maar biedt je ook een hogere fysieke vitaliteit gedurende de dag. Misschien merk je zelfs dat je die tweede kop koffie — of zoete snack — niet eens nodig hebt om je op de been te houden. Ontbijten kan hier genoeg voor zijn. 

Zelfs als je nooit een ochtendmens bent geweest, als je er heilig in gelooft dat het ontbijt gewoon kan worden overgeslagen — hebben deze punten je niet toch een beetje verleid om over te stappen op een gezond ontbijt? 

Begin je dag niet op een lege maag. Je humeur, je brein, je hele lichaam en zelfs je dierbaren zullen profiteren van die snelle (of langzame) hap in het ochtendgloren!

Bron:

brightside

Reacties

Ook interessant