Kefir kan je darmflora en immuunsysteem verbeteren

Sommige mensen zweren bij de gefermenteerde melkdrank kefir als het aankomt op problemen met hun verteringsstelsel en het versterken van hun immuunsysteem. En ze hebben gelijk!

Kefir zit vol bouwstoffen en is buitengewoon gezond voor ons. Het smaakt een beetje zuur en kan je wel eens aan karnemelk doen denken. Het is gemaakt van gefermenteerde melk met kefirkorrels (die bestaan uit gisten en melkzuurbacteriën) zodat de lactose wordt omgezet in alcohol, evenals melkzuur en koolzuur. Daarom bruist kefir een beetje en heeft het een alcoholgehalte van 0,3 tot 2%.

kefir

Maar waarom is kefir precies zo gezond

Kefir zit bomvol vitamines en mineralen, waaronder vitamine A, B (1, 3, 9, en 12), D en K, foliumzuur, jodium, magnesium, ijzer en calcium. Het bevat ook natuurlijke probiotica die het darmkanaal stimuleren, schadelijke bacteriën afweren en onze goede darmflora gezond houden. Steeds meer onderzoek wijst uit dat dit niet alleen belangrijk is voor onze vertering, maar ook voor ons immuunsysteem. En kefir is beter dan melk of andere melkproducten, omdat het niet alleen melkzuurbacteriën heeft, maar ook gisten, aminozuren en azijnzuurbacteriën — en het is lactosevrij. 

Met deze specifieke combinatie van voedingsstoffen en levende organismen, heeft kefir ook een vertragend effect op het verouderingsproces in huidcellen, reguleert het de bloeddruk en helpt het tegen vermoeidheid, nervositeit en slaapstoornissen. Vermoedelijk helpt het ook tegen kwalen aan je hart, galblaas, lever en maag. 

Pixabay 

Aangezien kefir een hoog proteïnegehalte per calorie heeft, plus gezonde vetten en geen suiker, is het ook fantastisch voor het lijnen. Bovendien is een gezond darmmicrobioom essentieel voor een stralend gelaat. Je kunt zelfs gezichtsmaskers maken met kefir om je huid te reinigen (geniet van dit super schattige instructiefilmpje).

Je kunt kefir in vele supermarkten kopen, maar je kunt het ook zelf maken: je hebt alleen melk nodig (van een koe, schaap of geit) en kefirkorrels. Sommige mensen maken zelfs een licht bruisend water met kefirkorrels. Dat biedt alle genoemde voordelen, behalve de proteïne.

Doe wat melk en de korrels in een goed afgesloten, luchtdichte container en laat het twee dagen bij kamertemperatuur op een donkere plek gisten. Let op: industriële kefir bevat meestal lactose. Als je niet tegen lactose kan, controleer het merk dan voorzichtig of overweeg het zelf te maken. 

Flickr/ David Niergarth

Kijk ook uit dat je het ook niet overdrijft met je inname van kefir. Tot vier kopjes per dag is prima, maar meer melkzuurbacteriën dan dat kunnen juist weer de microbioom beschadigen. De ideale dosis is twee kopjes per dag, afhankelijk van je gewicht en dieet.

kef

Sommigen vinden kefir heerlijk smaken en voor anderen is het een smaak om aan te wennen — maar de moeite van het wennen waard, zoals je wel ziet. Je kunt het ook bij het bakken en koken toepassen (Voor hartige volkoren kefirpannenkoeken voor het avondeten, bijvoorbeeld! Of kefir saladedressing! Hmm). Als je dit oeroude, gefermenteerde melkdrankje nog nooit hebt geproefd, is het zeker tijd om het een keertje te proberen! 

Reacties

Ook interessant